Contact/aanmelden
“Je moet eerst stilstaan om van richting te kunnen veranderen”
Heeft u een vraag aan onze praktijk?
U kunt ons bellen (0229-279798) en de voicemail inspreken of het contactformulier invullen. De voicemail heeft op dit moment geen welkomsbericht; hij komt wel aan. We nemen daarna zo spoedig mogelijk contact met u op.
Wachttijd (update: 05-07-2025)
Helaas kunnen wij op dit moment geen nieuwe aanmeldingen aannemen.
Door aanhoudende drukte en de zomerperiode is onze wachttijd fors opgelopen. Hierdoor kunnen wij de kwaliteit en verantwoordelijke plaatsing van nieuwe cliënten op dit moment niet waarborgen.
Begin september heroverwegen wij de situatie. Als er dan weer ruimte ontstaat voor nieuwe aanmeldingen — of wanneer wij eerder zicht hebben op beschikbare capaciteit — zullen wij dit direct op deze pagina vermelden.
Wij realiseren ons dat het zoeken naar passende psychologische hulp intensief en belastend kan zijn. Wij hopen u op een later moment alsnog van dienst te kunnen zijn en danken u voor uw begrip.
Wat kunt u nu doen?
U kunt via www.kiezenindeggz.nl of www.lvvp.info zoeken naar andere behandelaren in uw regio. Daarnaast kunt u contact opnemen met de afdeling wachttijdbemiddeling van uw zorgverzekeraar. Zie tabel hieronder. Let op: elke verzekeraar hanteert hierbij een eigen werkwijze.
Bekijk ook de informatie en het filmpje van de NZa over de zorgplicht van zorgverzekeraars.
Zorgverzekeraar | Telefoonnummer | Belmomenten | Website |
---|---|---|---|
CZ | (013) 594 91 10 | ma–vr 13:00–17:30 | CZ Website |
Menzis | (088) 222 40 40 | ma–vr 09:00–17:00 | Menzis Website |
Zilveren Kruis | (071) 364 02 80 | ma–vr 09:00–17:00 | Zilveren Kruis |
FBTO | (058) 297 74 56 | ma–vr 09:00–17:00 | FBTO Website |
De Friesland | (058) 291 33 00 | ma–vr 08:30–17:00 | De Friesland |
Interpolis | (013) 462 20 25 | ma–vr 08:30–18:00 | Interpolis Website |
Ohra | (013) 593 80 02 (optie 3) | ma–vr | Ohra Website |
VGZ / IZA / Bewuzt / Univé | (088) 131 16 11 | ma–vr 09:00–13:00 | VGZ Website |
Behandelwachttijd (voor bestaande cliënten)
Na het intakegesprek bedraagt de behandelwachttijd – de tijd tussen het intakegesprek en de start van de behandeling – momenteel ongeveer 2 weken. Dit is onze richtlijn; er kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Aanmelden
Wanneer aanmelden mogelijk is, kunt u zich via onderstaand contactformulier aanmelden.
Na verzending ontvangt u direct een e-mail ter bevestiging. Daarna sturen wij binnen enkele dagen tot week, soms bij drukte iets langer, een beveiligde e-mail via Zorgmail met uitleg over vervolgstappen.
Let op: deze e-mail kan in uw spamfolder belanden.
Wij vragen u daarin om:
- een geldige verwijsbrief:
- vermoeden van welke DSM-V stoornis en wat uw klachten zijn;
- u wordt verwezen naar BGGZ;
- AGB-code van uw huisarts;
- handtekening van uw huisarts met praktijkstempel;
- uw ID-bewijs;
- uw persoonlijke gegevens.
Zodra we uw aanmelding compleet hebben ontvangen, beoordelen we zorgvuldig of uw hulpvraag past binnen ons aanbod. Als onze inschatting is dat we u binnen drie maanden kunnen plaatsen, nemen wij uw aanmelding in behandeling en staat u automatisch op de wachtlijst. Zodra er ruimte komt in de agenda nemen wij contact met u op voor het maken van een afspraak.
Voor huisartsen en verwijzers
We vragen u vriendelijk om cliënten zelf contact met ons te laten opnemen/zich bij ons aan te melden.
Zo blijft de regie bij de cliënt, wat aansluit bij onze werkwijze.
Bent u verwijzer? Klik hier voor alle praktische informatie voor een efficiënte verwijzing.
Voor clienten
Hier vindt u in het kort informatie rond uw aanmelding en toekomstige behandeling.
Hier vindt u alle algemene informatie over bijkomende zaken rond de behandeling.
Veelgestelde vragen
Vergoeding & kosten
Wij hebben in 2025 contracten met alle zorgverzekeraars, behalve met:
-
Caresq (BGGZ)
Let op: budgetpolissen vallen soms buiten de vergoeding.
Met een geldige verwijzing worden intake en behandeling in de meeste gevallen vergoed, met uitzondering van het wettelijk eigen risico.
Hoe dat werkt: na elke afspraak wordt het consult gedeclareerd, eventueel belast met een toeslag. Het tarief is afhankelijk van de setting, het beroep van uw behandelaar, het soort consult en de tijdsduur van de afspraak wat is afgesproken. Indien de afspraak 15 minuten langer duurt dan gepland wordt de duur van het consult aangepast. Meer info over het zorgprestatiemodel vindt u hier.
No show-beleid
Afspraken die binnen 24 uur worden afgezegd of zijn vergeten, brengen wij in rekening: €138,15.
Dit geldt ook voor het niet verschijnen op het eerste gesprek.
U kunt altijd per mail of telefoon annuleren.
Niet-vergoede zorg
Sommige consulten, zoals relatietherapie of werkgerelateerde hulp, vallen buiten de basisverzekering.
Hiervoor geldt een tarief van €138,15 per 45 minuten (excl. btw indien van toepassing).
Online behandeling
We bieden ook online gesprekken aan via Zoom of Signal.
Daarnaast maken we gebruik van e-healthmodules (QIT online of Embloom) ter ondersteuning.
Cliënten tot 18 jaar
Wij nemen geen jeugdigen in behandeling.
U kunt terecht bij 1punthoorn.nl, het jeugdteam van de gemeente Hoorn.
Wachttijd & treeknorm – wat kunt u verwachten?
In de geestelijke gezondheidszorg gelden landelijke richtlijnen voor wachttijden, de zogenoemde Treeknormen.
Deze norm is opgesteld door zorgaanbieders en zorgverzekeraars en stelt dat:
- de wachttijd tussen aanmelding en intake maximaal 4 weken mag zijn;
- en de wachttijd tussen intake en start van behandeling maximaal 10 weken.
Bij Psychologenpraktijk SPEL Hoorn hanteren wij een andere werkwijze: de behandeling start direct na de intake. U hoeft dus geen extra weken te wachten na het eerste gesprek. De wachttijd die wij vermelden, heeft uitsluitend betrekking op de periode tot aan het intakegesprek – daarna gaan we, indien passend, meteen over tot behandeling.
We begrijpen dat het lastig is om te wachten. Als de wachttijd bij ons voor u te lang voelt kunt u er op elk moment voor kiezen om uit te wijken naar een andere praktijk. Wij denken desgewenst mee over passende alternatieven.
www.kiezenindeggz.nl
www.lvvp.info
Zorgkaart Nederland – let op BIG-registratie en polisvoorwaarden
Daarnaast kunt u altijd contact opnemen met uw zorgverzekeraar voor wachttijdbemiddeling. Zij helpen u zoeken naar een plek waar u sneller terechtkunt.
Zorgverzekeraar | Telefoonnummer | Belmomenten | Website |
---|---|---|---|
CZ | (013) 594 91 10 | ma–vr 13:00–17:30 | CZ Website |
Menzis | (088) 222 40 40 | ma–vr 09:00–17:00 | Menzis Website |
Zilveren Kruis | (071) 364 02 80 | ma–vr 09:00–17:00 | Zilveren Kruis |
FBTO | (058) 297 74 56 | ma–vr 09:00–17:00 | FBTO Website |
De Friesland | (058) 291 33 00 | ma–vr 08:30–17:00 | De Friesland |
Interpolis | (013) 462 20 25 | ma–vr 08:30–18:00 | Interpolis Website |
Ohra | (013) 593 80 02 (optie 3) | ma–vr | Ohra Website |
VGZ / IZA / Bewuzt / Univé | (088) 131 16 11 | ma–vr 09:00–13:00 | VGZ Website |
Praktijkgegevens
Psychologenpraktijk SPEL Hoorn
Sleutelbloem 3
1689 PZ Zwaag
0229 – 279798: spreek de voicemail in met uw naam en telefoonnummer – we bellen u zo spoedig mogelijk terug
info@spelhoorn.nl
www.spelhoorn.nl
Bereikbaar: ma & di tussen 13.00 – 13.30 uur