Doe-het-zelf-therapie

“Just do it”

Wil jij jezelf een extra boost geven?

Combineer dan jouw behandeling in de BGGZ met een doe-het-zelf-training. Je kiest op basis van je klachten en hulpvraag samen met je behandelaar een vorm van therapie die jou het beste helpt om aan je klachten en problemen aan te pakken. Vervolgens ga je aan de slag met het boek wat perfect bij je behandeling past. Het boek zit boordevol informatie wat je concreet en praktisch helpt hoe om te gaan met je klachten. Je leest en doet oefeningen die je in de behandeling integreert door deze met je behandelaar te delen. Zo creëer je een dubbel leercircuit omdat je zowel in de behandeling als thuis ervaring opdoet. Juist door het te doen! Hierdoor zal je veel sneller door hebben wat nodig is om los van je klachten te komen. Juist door het doen van oefeningen vergroot je het herpakken van de regie over je eigen leven. Een leven waarin je vrij bent van datgene wat je naar beneden trekt. Een leven waarin je niet weglekt in je klachten of je manier van doen die je gevangen houdt. Een leven waar je in staat bent om dat wat er in talent in jou zit ten volle te leven. Ook heb je in minder gesprekken sneller, meer en langer effect! Want je wilt natuurlijk dat het beklijft. Ook als de behandeling voorbij is. Het enige wat je hoeft te doen is zelf thuis gestructureerd aan de slag te gaan. In een gestructureerd ritme ga je lezen en oefeningen doen op momenten waarop het jou uitkomt. Op deze manier geef jij jezelf, in je eigen tijd, een extra boost in zelfontwikkeling.

Bij welke therapievormen kan je een doe-het-zelf module volgen?

  • Dialectische gedragstherapie: krijg meer grip te krijgen op heftige emoties door ze te gaan onderzoeken, begrijpen en er beter mee te leren omgaan.
  • Schemagerichte therapie: kom vrij van negatieve gevoelens en gewoonten die jou gevangen houden;
  • Acceptance and commitment therapie: als je al van alles al hebt geprobeerd en besloten hebt dat je met alles wat er is een waardevol, zinvol en gelukkig leven  gaat creëeren. In plaats van nieuwe technieken aan te leren om gelukkig te worden, leer je juist minder te vechten tegen gevoelens en gedachten, en vermijdingsgedrag te ondermijnen zodat je meer contact krijgt met het hier en nu. Alleen NU kun je je gelukkig voelen.
  • Mindfulness (MBCT) en voor gevorderden zelfcompassie: bij depressie en angstklachten, en bij alles om in balans te blijven;
  • Positieve psychotherapie: als je je leven een positieve boost wilt geven, jezelf eens lekker wilt afstoffen en nieuwe plannen voor de toekomst wilt maken.

Hoe gaat het in zijn werk?

Tijdens het intakegesprek wordt er samen met jou gekeken welke behandeling het best past om in zo’n kort mogelijke tijd los van je klachten te komen. Samen wordt besloten vanuit welk kader wij samen aan de slag gaan. Jij koopt het boek. Samen beslissen wij over hoe je ermee aan de slag gaat wat afgestemd is op je behandelafspraken.

Welke boeken kan je gebruiken?

  • Dialectische gedragstherapie:
    • Dialectische gedragstherapie: “Omgaan met overweldigende emoties; werkboek dialectische gedragstherapie”, boek M. MacKay & J. Wood , uitgegeven door Hogrefe.
  • Schematherapie:
    • “Patronen doorbreken; negatieve gevoelens en gewoonten herkennen en veranderen”, boek van Hannie van Genderen, Gitta Jacob en Laura Seebauer, uitgegeven door Nieuwezijds.
    • “Therapieboek schematherapie, met 140 praktische werk- en informatiebladen voor therapeuten en cliënten”, boek van Eva Fassbinder, Ulrich Schweiger en Gitta Jacob, uitgegeven door Nieuwezijds. Voor wie nog grondiger aan de slag wil.
    • “Werkboek module schematherapie en de gezonde volwassene”, boek van Jenny Broersen, Anne-Marie Claassen, uitgegeven door Bohn Stafleu van Loghum.
    • “Werkboek  kortdurenede schematherapie: experiëntiële technieken”, boek van Michiel van Vreeswijk en Jenny Broersen, uitgegeven door Bohn Stafleu van Loghum.
    • “Werkboek kortdurende schematherapie: CGT-technieken”, boek van Michiel van Vreeswijk en Jenny Broersen, uitgegeven door Bohn Stafleu en van Loghum.
  • Acceptatie en commitment therapie:
    • “Voluit leven: mindfulness of de de kunst van het aanvaarden”, boek van Ernst Bohlmeijer en Monique van Hulsbergen, uitgegeven door Boom. Onlangs door het RIVM aangemerkt als dat er sterke aanwijzingen zijn voor effectiviteit bij de behandeling van depressie. Hier kan je daar de informatie over vinden;
    • “De valstrik van het geluk: hoe je kunt stoppen met worstelen en beginnen met leven” van Russ Harris, uitgegeven door Bohn Stafleu en van Loghum.
  • Mindfulness:
    • Eigen uitgave gebaseerd op MBCT (mindfulness based cognitieve therapy) voor een 8-weekse training;
    • “Compassie in je leven: mindfulness verdiepen met heartfulness”, boek van Frits Koster en Erik van den Brink, uitgegeven door Boom.
  • Positieve psychotherapie:
    • “Dit is jouw leven: ervaar de effecten van de positieve psychologie”, boek van Ernst Bohlmeijer en Monique van Hulsbergen, uitgegeven door Boom;
    • “Positieve psychotherapie: werkboek”, boek van Tayyab Rashid en Martin Seligman, uitgegeven door Hogrefe.

Wanneer kan je beginnen?

Er zijn 3 startmomenten per jaar binnen als je de deze do-it-yourself-module wil koppelen aan je behandeling binnen de BGGZ:

  • Na de zomervakantie;
  • Voor de kerstvakantie;
  • Twee weken na de voorjaarsvakantie.

Zelf aan de slag en waar nodig of gewenst een expert inzetten: jij bepaalt!

  • Je koopt zelf een van de boeken en je gaat aan de slag;
  • Zodra je behoefte hebt aan verdieping of verbreding trek je aan de bel. Dat kan voordat je begint of als je bezig bent en de behoefte voelt om je avontuur in het boek samen te delen of te bekrachtigen. Dat kan met 1 of meer gesprekken. Net wat jij wilt. Ook kunnen we samen een plan op maat maken en kan je het zo breed trekken als je het zelf wilt. Dat kan ook als je aan de andere kant van Nederland woont. Dan wordt beeldbellen ingezet.

Voor meer informatie neem contact op met Lotus Verhoeven: l.verhoeven@spelhoorn.nl/0229-279798.